
Popsuty iskrownik do skutera może oznaczać problemy z elektryką
Iskrownik do skutera to urządzenie do generowania iskier elektrycznych, na przykład do zapłonu w silnikach. Urządzenie składa się z jednej lub kilku cewek oraz z przerywacza i kondensatora. Jak działa urządzenie? Prąd płynie swobodnie w cewce i wytwarza pole magnetyczne.
Zanik pola magnetycznego powoduje przerwanie przepływu prądu. Z kolei to wywołuje siłę elektromotoryczną indukcji, co powoduje wytworzenie wysokiego napięcia. Warto wiedzieć, że przerywacz może być z powodzeniem sterowany zewnętrznym urządzeniem, na przykład polem magnetycznym cewki. W najnowszych rozwiązaniach stosuje się włącznik elektroniczny zamiast przerywacza. Skutery również posiadają układ elektryczny.
Jak rozwiązać skutecznie problemy z instalacją elektryczną? Podstawową awarią układu zapłonowego jest brak iskry zapłonowej. Pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie świecy zapłonowej, czy nie jest przegrzana, zaolejona lub pokryta sadzą. Warto wiedzieć, że przegrzane świece mają jasną końcówkę z zastygłymi elementami metalu, a elektroda jest nadpalona.
Awaria iskrownika w skuterach
Jeśli po sprawdzeniu iskrownika cały układ prawidłowo działa, następnym krokiem jest sprawdzenie modułu i cewki zapłonowej. Ponadto trzeba sprawdzić masę modułu zapłonowego, która bardzo często ulega uszkodzeniu. Ustala się to za pomocą bezpośredniego podłączenia modułu z masą akumulatora. Dobrze wiedzieć, że masa ma kolor zielony, a brak masy w module jest przyczyną zaniku iskry na świecy. Skutery są wyposażone w włącznik zapłonu i alarm. Od tych elementów zachodzi odłączenie przewodu masowego.
W ten sposób można szybko i trafnie określić rodzaj awarii. Następnym układem, który sprawia problemy w układzie elektrycznym jest rozrusznik elektryczny. Ujawnia się najczęściej podczas prób uruchamiania silnika przez kierowcę. Tutaj problemem może być przepalona żarówka, która wywołuje brak napięcia na czujnik stopu i rozrusznik.